پایگاه فرهنگی آخرین وارث
الإمام علیٌّ علیه السلام الإیثارُ أعلى مراتِبِ الكَرَمِ، و أفضلُ الشِّیَمِ ایثار، بالاترین مرتبه بخشندگى و برترین خوى است میزان الحكمه، جلد 1، ص 22

... .. .. .. .. ...
  بهشت زیر پای مادران است، حتّی در برنامه زنده تلویزیون!
آروزی یک بچّه: کاش پدر و مادرم حیوون بودن!
ازدواج دکتر چمرانم برای خودش داستانیه!
عامل قرآن سوزی در بحرین گزارش شد
حقّ دارید مساجد رو تخریب کنید...!
آقازاده های فاسد را سنگسار کنید و گرنه ...!
گفتگویی دوستانه بین من و ح طباطبایی، جوون عزیز ایرانی مقیم مالزی
مشاعره ای به یاد جوانی
لینک باکس بازار
تحرکات داییان سفیانی در آخرالزمان
شكایت یك چوپان از رئیس جمهور!
كد لینك باكس پایگاه فرهنگی آخرین وارث
افتتاح كلاغ نیوز
چوپان دروغگو، اهل كدوم كشوره؟
مسجد شاه چراغونه، بچه گدا فراوونه
صفحات : ....................
    
 ازدواج مشکوک!!!؟؟؟ »»» در زیر شاخه:      
كپی این مطلب با ذكر منبع بلا مانع است.



» اهل سنت برای انکار وجود اختلاف بین حضرت علی علیه السلام و دستگاه خلافت به مواردی چون ازدواج دختر امام علی علیه السلام با عمر استفاده کرده اند.

» روایت ازدواج در هیچ یک از صحاح و حتی در هیچکدام از مسانید معتبر اهل سنت نیامده و با این حال جای تعجب است که چگونه آن را صحیح می دانند.

» حضرت لوط که پیامبر خدا بود و دارای مقام عصمت، برای جلوگیری از گناه زشت قوم خود حاضر بود دخترانش را به ازدواج آن قوم کافر و پلید در بیاورد.(هود78)


اگر بین حضرت علی علیه السلام و عمر اختلاف وجود داشت چرا او دخترش ام کلثوم را به عقد عمر در آورد در واقع مسأله اینگونه است که یا حضرت علی علیه السلام معصوم نیست که دختر را به عقد کافری در آورده و یا عمر مسلمان بوده و حضرت علی علیه السلام دوست داشته که عمر داماد او شود؟                

                                     

جواب:

اهل سنت برای انکار وجود اختلاف بین حضرت علی علیه السلام و دستگاه خلافت به مواردی چون ازدواج دختر امام علی علیه السلام با عمر استفاده کرده اند در حالی که:
1. این روایت در هیچ یک از صحاح و حتی در هیچکدام از مسایند معتبر اهل سنت مانند ابن حنبل و مسند بزاز و معاجم طبرانی (معجم کبیر، اوسط، صغیر) نیامده و با این حال جای تعجب است که چگونه آن را صحیح می دانند.
2. با کمال تعجب می بینیم اهل سنت این روایت را به امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام منسوب کرده اند با وجودی که اهل سنت عادتاً از اینگونه روایات نقل نمی کنند.
3. در مورد اصل وقوع این ازدواج تردیدهایی است که به چند نمونه آن اشاره می کنیم: ....


بقیه در ادامه

 

 

 

 

الف. مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار جلد 42 صفحه 88 از امام صادق علیه السلام نقل فرموده:
کسی به امام صادق علیه السلام عرض کرد همانا مردم بر ما حجت می آورند و می گویند امیر المومنین علیه السلام دخترشان ام کلثوم را به تزویج عمر در آورند. امام صادق علیه السلام فرمودند: آیا چنین گروهی که چنین می گویند به راه راست هدایت نشده اند؟ سبحان الله آیا امیر المؤمنین نمی توانست کاری بکند که بین ام کلثوم و خلیفه حائل شده و مانع این ازدواج گردد؟ دروغ گفته اند اصلاً این اتفاق نیفتاد!! بلکه امام علی علیه السلام جنیه ای را به شکل ام کلثوم به ازدواج عمر در آوردند.
ب. با مراجعه به کتاب هایی مانند علل الشرایع، شیخ صدوق جلد 1 باب 149 صفحه 219 چاپ مؤسسه بیروت، حیاه فاطمه الزهرا علیها السلام، باقر شریف قرشی صفحه 219 و می بینیم که بسیاری از مؤلفین بزرگ شیعه معتقدند که ام کلثوم همان زینب کبری علیها السلام است و امیر المؤمنین علی علیه السلام سه فرزند داشته اند و در واقع ام کلثوم کنیه حضرت زینب علیها السلام می باشد و می دانیم که زینب علیها السلام با عبدالله جعفر ازدواج نموده است.
4. با فرض اینکه این موضوع هم به اثبات رسیده باشد و چنین اتفاقی افتاده باشد باز هم نمی توان این اتفاق را حمل بر دوستی علی ابن ابیطالب علیه السلام با خلفا کرده و دیگر اینکه وجود چنین ازدواجی به عصمت علی ابن ابیطالب هیچ خدشه ای وارد نمی کند.زیرا اگر نگاهی به قرآن کریم بکنیم می بینیم که حضرت لوط که پیامبر خدا بود و دارای مقام عصمت، برای جلوگیری از گناه زشت قوم خود حاضر بود دخترانش را به ازدواج آن قوم کافر و پلید در بیاورد.
وَجَاءهُ قَوْمُهُ یُهْرَعُونَ إِلَیْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُواْ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ قَالَ یَا قَوْمِ هَؤُلاء بَنَاتِی هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَلاَ تُخْزُونِ فِی ضَیْفِی أَلَیْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِیدٌ.(هود /78)
و چون فرشتگان به صورت جوانان زیبا به خانه ی لوط درآمدند "قوم لوط" آگاه شده به قصد عمل زشتی که در آن سابقه داشتند به سرعت به در گاه او وارد شدند. لوط به انان گفت این دختران من برای شما پاکیزه ترند. از خدا بترسید و مرا نزد مهمانان به عمل زشت خود خوار مکنید آیا در میان شما یک مرد رشید خداپرست نیست؟
و در جای دیگر می فرماید: قَالَ هَؤُلاء بَنَاتِی إِن كُنتُمْ فَاعِلِینَ (حجر/71)
لوط به قوم خود گفت من این دخترانم را به نکاح شما می دهم تا اگر خیال عملی دارید انجام دهید.
لذا در جواب آنها که می گویند اگر عمرکافر بود چرا علی علیه السلام دخترش(ام کلثوم) را به تزویج او در آورد. می گوئیم: اولاً عمر در ظاهر مسلمان است و شهادتین را به زبان جاری نموده و اظهار کفر نکرده در حالیکه قوم لوط رسماً و به طور علنی به مخالفت با پیامبر خود برخاسته و کفر خویش را به زبان در آورده بودند و قران کریم به این تکته صریحاً اشاره فرموده است.
بنابراین شهادت زبانی و اظهار مسلمانی ولو ظاهری باشد می تواند جواز صحت ازدواج باشد و همانطور که رضایت لوط به خاطر مصلحت به ازدواج دخترانش با کافر لطمه ای به عصمت او وارد نکرد رضایت امام علی ابن ابیطالب علیه السلام به چنین ازدواجی به شرط صحت این اتفاقات به خاطر مصلحت بزرگتری نمی تواند عصمت امام را خدشه دار کند. امامی که بخاطر مصلحت اسلام و امر بزرگی به نام حفظ دین سالها سکوت کرد و به حسب ظاهر دست بیعت با دومی داد.
لابد اگر مصلحتی بداند به چنین امری رضایت می دهد و این به معنای دوستی ایشان با عمر نیست و حال آنکه اصلاً با توجه به روایاتی که بیان شد اصل وجود چنین اتفاقی مورد تردید است.

|لینك ثابت| نوشته شده توسط حسین الادری در شنبه 3 بهمن 1388 و ساعت 11:38 ق.ظ | نظرتون ()