پایگاه فرهنگی آخرین وارث
الإمام علیٌّ علیه السلام الإیثارُ أعلى مراتِبِ الكَرَمِ، و أفضلُ الشِّیَمِ ایثار، بالاترین مرتبه بخشندگى و برترین خوى است میزان الحكمه، جلد 1، ص 22

... .. .. .. .. ...
  بهشت زیر پای مادران است، حتّی در برنامه زنده تلویزیون!
آروزی یک بچّه: کاش پدر و مادرم حیوون بودن!
ازدواج دکتر چمرانم برای خودش داستانیه!
عامل قرآن سوزی در بحرین گزارش شد
حقّ دارید مساجد رو تخریب کنید...!
آقازاده های فاسد را سنگسار کنید و گرنه ...!
گفتگویی دوستانه بین من و ح طباطبایی، جوون عزیز ایرانی مقیم مالزی
مشاعره ای به یاد جوانی
لینک باکس بازار
تحرکات داییان سفیانی در آخرالزمان
شكایت یك چوپان از رئیس جمهور!
كد لینك باكس پایگاه فرهنگی آخرین وارث
افتتاح كلاغ نیوز
چوپان دروغگو، اهل كدوم كشوره؟
مسجد شاه چراغونه، بچه گدا فراوونه
صفحات : ....................
    
 سرچشمه ای كه گل آلود شد »»» در زیر شاخه:      
كپی این مطلب با ذكر منبع بلا مانع است.


منشأ ظهور مذاهب : شیعه ، سنی ، مجسِّمه ، مشبِّهه ، مؤوِّله ، صفاتیِّه ، عدلیّه ، قدریّه، جبریّه ، مفوّضه ، مرجئه ، وعیدیّه ، تفضیلیّه ، حشویّه ، سلفیّه و غیره ؟؟؟

طبیعى است كه اختلافات در آغاز شكل محدودى داشته و به تدریج افزایش یافته است. چنان كه همه ى اختلافاتى كه در مورد مسایل گوناگون دینى رخ داده است، منشأ پیدایش مذاهب و فرقه هاى مختلف نشده است، بلكه آن دسته از اختلافاتى منشأ ظهور مذاهب گوناگون شده است كه به مسایل مهمّ دینى، اعم از اصول و فروع دین، مربوط بوده است. مانند اختلاف در مورد توحید و صفات خداوند، یا مسایل مربوط به نبوّت و امامت، روش هاى گوناگون در فهم قرآن كریم یا دست یابى به سنّت پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و مانند آن، بر این اساس، فرقه هایى چون مجسِّمه، مشبِّهه، مؤوِّله، صفاتیِّه، عدلیّه، قدریّه، جبریّه، مفوّضه، مرجئه، وعیدیّه، تفضیلیّه، حشویّه، سلفیّه و غیره پدید آمده است.

یكى از اساسى ترین اختلافاتى كه در امّت اسلامى رخ داده است، اختلاف در مورد خلافت و امامت است.(1) این اختلاف از نخستین لحظه هاى پس از رحلت پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله رخ داد و تاكنون ادامه یافته است. نقطه ى مركزى در این اختلاف این بوده است كه چه كسى و چگونه مى تواند و باید به عنوان جانشین پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله رهبرى دینى و سیاسى امت اسلامى را عهده دار گردد؟

عدّه اى طرفدار این عقیده بوده اند كه خلیفه ى پیامبر صلى الله علیه و آله باید همان صفات و ویژگى هایى را داشته باشد كه پیامبر صلى الله علیه و آله داشت. او باید برترین شخصیت در قلمرو علم و عمل بوده و از صفت عصمت برخوردار باشد. و از آن جا كه تشخیص این اوصاف از توان انسان هاى غیر معصوم بیرون است. جانشین پیامبر صلى الله علیه و آله باید توسط آن حضرت تعیین گردد. و چنین كارى نیز صورت گرفته و او على بن ابى طالب علیه السلام را به عنوان جانشین و امام امت اسلامى پس از خود برگزیده است. طرفداران این عقیده «شیعه» به شمار مى روند. در مقابل دیگران به لزوم چنین شرایط و اوصافى در جانشینى پیامبر صلى الله علیه و آله اعتقاد نداشته و تعیین امام توسط پیامبر صلى الله علیه و آله را نیز منكر شده و بر این عقیده اند كه پیامبر صلى الله علیه و آله سرنوشت این مسأله را به اختیار و انتخاب مسلمانان واگذار كرده است. این گروه در یك تعبیر كلى به نام «اهل سنّت» نامیده شده اند. اگر چه در تعبیرهاى خاص نام هاى متفاوت دیگرى دارند كه بر اختلافات آنان در دیگر مسایل دینى و مهم دلالت دارد و اصولاً این گروه در این كه چه كسى شایستگى نام و عنوان اهل سنّت را دارد اختلاف نظر دارند.(2) چنان كه در میان گروه نخست (شیعه) نیز در مورد امامت اختلافاتى پدید آمده و در نتیجه انشعابات گوناگونى در آن راه یافته است.(3)

 

1.            اعظم خلاف بین الأمة خلاف الإمامة، اذ ما سلّ سیف فی الاسلام على قاعدة دینیة مثل ما سلّ على الامامة فی كل زمان. شهرستانى، الملل و النحل: 1/24.

 

2.            در مورد كاربردهاى مختلف اصطلاح اهل سنّت به كتاب «الكلام المقارن» رجوع شود.

3.            در این باره به كتاب «فرق الشیعة» رجوع شود.

 

|لینك ثابت| نوشته شده توسط حسین الادری در جمعه 6 آذر 1388 و ساعت 01:13 ق.ظ | نظرتون ()